شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sat 18 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
سرخط اخبار دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ ، ساعت ۱۳:۰۶:۵۵

خارجی‎ها وارد فازهای زخم‎خورده پارس جنوبی نمی‎شوند

باشگاه خبری فراساحل: معاون امور سرمایه‌گذاری و تأمین منابع مالی شرکت ملی نفت ایران گفت: تقریبا تکلیف همه فازهای پارس جنوبی مشخص شده و پیمانکاران داخلی آنها را به اتمام می‎رسانند و آن فازهایی که هنوز نیمه کاره مانده‎اند به علت اینکه زخم‎خورده محسوب می‎شوند، مورد استقبالخارجی ها قرار نمی‎گیرند. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مارین‌تایمز، علی کاردر در خصوص علت واگذار نشدن فازهای نیمه‎کاره پارس جنوبی به سرمایه‎گذاران خارجی، گفت:کار پارس جنوبی تمام شده است و توسط شرکت‎های ایرانی به اتمام می‌رسند و قرار نیست که به شرکت‎های خارجی واگذار شود.


وی درباره سرانجام فاز 14 و وضعیت نامشخص آن، اظهار داشت: فاز 14 یک فاز زخم خورده محسوب می‌شود و شرکت‎های خارجی تمایلی برای کار در آن نخواهند داشت. معاون امور سرمایه‌گذاری و تأمین منابع مالی شرکت ملی نفت ایران اضافه کرد: در میان میادین مشترک کشور، غرب کارون بیشترین آمادگی را برای واگذاری به شرکت‎های خارجی دارد. فاز 14 جزو فازهای عقب‎مانده پارس جنوبی به شمار می‌رود که مشخص نیست چه زمانی به بهره‌برداری برسد. حتی چندی پیش که بیژن زنگنه وزیر نفت اعلام کرد: پرونده همه فازهای پارس جنوبی تا سال 1396 و پایان دولت یازدهم به اتمام می‎رسد، فاز 14 را استثنا کرد و گفت این فاز در دولت بعدی افتتاح می‌شود.


کمبود منابع مالی و سوءمدیریت بخشی از مشکلات این فاز محسوب می‌شود. فاز ١٤ پارس جنوبی با هدف تولید روزانه ٥٦ میلیون و ٥٠٠ هزار متر مکعب گاز ترش و ٧٥ هزار بشکه میعانات گازی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در حال اجراست، همچنین تولید سالانه بیش از یک میلیون تن گاز مایع، یک میلیون تن اتان مصرفی واحدهای پتروشیمی و تولید روزانه ٤٠٠ تن گوگرد از دیگر تولیدات این فاز خواهد بود. اجرای این پروژه توسط کنسرسیومی از شرکت‌های ایرانی متشکل از ایدرو، شرکت ملی حفاری ایران، ایزوایکو و شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران در حال انجام است.


فاز 11 نیز جزو فازهای عقب مانده پارس جنوبی است که تاکنون چندین پیمانکار عوض کرده، اما هنوز به سرانجام نرسیده است. چندی پیش اعلام شد که مپنا قرار است کار حفاری بخش دریایی این فاز را انجام دهد که پس از مدتی شنیده شد که قرار است این همکاری منتفی شود. سال گذشته اعلام شده بود که قرار است فاز 11 پس از رفع تحریم‎‏ها به سرمایه‎گذاران خارجی واگذار شود، اما پس از مدتی این فاز از فهرست واگذاری‎ها خارج شد.



  کد خبر : 904
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :